Trivselsplan.
Skolen og børnehuset baserer sit pædagogiske arbejde på overbevisningen om, at barnet eller den unge er et unikt menneske.
Vi opfatter trivsel som en fælles opgave for børn/elever, personale og forældre og løser den i fællesskab. Når vi er sammen, er alle forpligtet på at skabe ”Den Gode Tone”. Dette gælder både i forhold til den daglige direkte kontakt, samt den kontakt der foregår via digitale medier.
Det betyder, at man:
- kommunikerer ordentligt med hinanden på skrift, med ord og kropssprog.
- lytter til hinanden og tager hinanden seriøst. • taler med hinanden – og ikke om hinanden.
- indgår i konstruktiv dialog.
- støtter og hjælper hinanden. • overholder aftaler.
- yder sit bedste i samarbejdet og i forhold til fællesskabet.
Vi er fælles om indsatsen, hvilket betyder:
- at de voksne er tydelige, kompetente og påtager sig et lederskab.
- at de voksne signalerer, at fællesskabet er alles ansvar, hvor der er fokus på positiv adfærd.
- at der er stor opmærksomhed på elevernes signaler. • at vi sætter fokus på børnegruppen/klassens trivsel på forældremøder.
- at børnene/eleverne ved, at der er ”regler” og en struktur, der følges ved konflikter.
- at lærere og pædagoger afholder individuelle børne-/ elevsamtaler med henblik på at afdække elevernes trivsel.
- at der er et tæt samarbejde med forældre både i forhold til det enkelte barn og fællesskabet.
Trivselsplanen drøftes og revideres løbende i medarbejdergrupperne og bestyrelsen, og danner grundlaget for en udmøntning af overordnede værdier for skole og børnehus